НАУЧНА ТРИБИНА „НАПЕВИ ИЗ МОКРАЊЧЕВОГ ОСМОГЛАСНИКА У ДЕЛИМА ЉУБИЦЕ МАРИЋ”

web67У галерији Мокрањчеве родне куће приређена је научна трибина на тему „Напеви из Мокрањчевог Осмогласника  у делима Љубице Марић“ аутора др Мелите Милин, музиколога. Трибину је отворила др Санда Додик, професор на Академији умјетности Универзитета у Бања Луци.

У свом предавању, др Мелита Милин  пажњу је посветила начинима на које је славна српска композиторка, Љубица Марић приступила напевима из Мокрањчевог Осмогласника у смислу њиховог преобликовања у теме поменутих композиција и уткивања препознатљивих мелодијских фрагмената у музичке токове.
-Љубица Марић је осетила важност Осмогласника-збирке црквених напева у православним црквама које је Мокрањац „ставио у ноте“ још 1908. године и уткала их у своје композиције. Она је имала поетичан осећај за прошлост и традицију – речи су др Мелите Милин.

Српска композиторка Љубица Марић (1909-2003) прва је инспирацију за своја световна дела пронашла у Осмогласнику.
-У њеном опусу посебно место заузима циклус Музика октоиха, који чине дела компонована према напевима из Мокрањчеве збирке: Византијски концерт (1959), Праг сна (1961) и Ostinato super thema octoicha (1963). Замислила је да наведене композиције, заједно са још једном која би се заснивала на 6, 7. и 8. гласу, образују целовечерњи циклус. То завршно дело, Симфонију октоиху, међутим није стигла да компонује. Касније је, у својим камерним композицијама, такође користила елементе истих напева – наводи др Мелита Милин.

Главно поље истраживања др Мелите Милин, научног саветника Музиколошког института САНУ у пензији,  чине српска уметничка музика у европском контексту, питања музичког национализма, затим везе између музике и политике и стваралаштво Љубице Марић. Аутор је књиге о српској музици у периоду 1945–1965 и монографије о Љубици Марић. Написала је низ радова објављених у Србији и иностранству, а била је и уредник неколико тематских зборника радова.

Општина Неготин | Министарство културе и информисања | Мокрањчеви дани