ПОВОДИ: ДАНИЦА МАСТИЛОВИЋ, ВЕЛИКО ИМЕ СВЕТСКЕ ОПЕРСКЕ СЦЕНЕ

web1На данашњи дан (7. новембар) пре 90 година у Неготину је рођена Даница Мастиловић, првакиња Франкфуртске опере, која је стекла репутацију једног од најпознатијих драмских сопрана света.
У Неготину, родном граду Данице Мастиловић, нажалост, мало се или недовољно зна о светској диви, која је као првакиња Франкфуртске опере гостовала на свим оперским сценама света – од Миланске скале до Метрополитена.
Ко је била Даница Мастиловић, велико име, једна од највећих уметница које је Неготин имао?!
Рођена је 7. новембра 1933. године у Неготину. Преминула је ове године у јулу, у Драјајху у Немачкој, као Daniza Mastilovic. Рођена је на истоку Србије као ћерка Луке Мастиловића и Љубице Пајкић. Још као студенткиња певања на Београдском конзерваторијуму код Николе Цвејића, наступала је у разним београдским оперетним позориштима од 1955. до 1957. године. Без знања немачког и без дипломе, Даница Мастиловић, коју је у Београду открио тадашњи диригент из Франкфурта Волфганг Ренерт, отишла је у Франкфурт на Мајни, на аудицију крајем педесетих година прошлог века, на подстицај диригента Георга Шолтија. Тада је заправо и почела њена блистава каријера, тумачењем Електре у истоименој опери Рихарда Штрауса. Својим јединственим гласом, Даница Мастиловић је удахнула душу многим славним јунакињама из дела чувених композитора. Певала је Ларину у Евгенију Оњегину, Берту у Севиљском берберу и Czipru у оперети Цигански барон. Наступала је у ролама Офенбахове оперете Орфеј у подземном свету, Филипјевне у Евгенију и другим.
Међутим, као и у многим сличним причама о великим људима, остаће упамћено да је оперска певачица Даница Мастиловић, некада чланица Београдске комедије и ансамбла СНП у који није примљена након аудиције, у свету потражила и тамо стекла изузетну репутацију захваљујући свом раскошном гласу и таленту. Свет је за Даницу Мастиловић сазнао тек након положене аудиције у Франкфуртској опери 1959. године, те је у том ансамблу као првакиња провела пуне четири деценије, током којих је редовно гостовала и на Вагнеровом фестивалу у Бајројту, као и на свим познатим оперским сценама света – од Скале до Метрополитена. Посебан печат у оперској историји остварила је тумачењем Вагнеровог и Пучинијевог репертоара. И иначе, Даничина сценска каријера била је усмерена углавном на дела четири композитора – Вердија и Пучинија на италијанском, Рихарда Вагнера и Рихарда Штрауса, на немачком. Према доступним изворима „сматрана је „великим тумачем Вердија, Вагнера и Пучинија”, а њене главне улоге су посебно укључивале насловне у Турандоту, који је отелотворила у укупно 28 оперских кућа широм света, на пример, у Буенос Ајресу и Бечу, у Великој салцбуршкој фестивалској дворани, на Пучинијевом фестивалу у Торе дел Лагу, Арени ди Верона и у Опера де Монако. Ипак, њена најважнија улога на међународном плану је била Електра. „Улогу свог живота“, извела је у скоро 200 представа на сцени свих најпрестижнијих светских театара.
Нажалост, једна посебно блисава уметничка каријера није „покривена“ довољним бројем звучних докумената јер их је остало тек неколико. На једином студијском снимку Дојче Грамофона из 1966. године, Даница је наступила са Берлинском филхармонијом под вођством чувеног Херберта фон Карајана (пева Helmvige u Die Valkur). Постоји још неколико аудио снимака, од којих један са Фестивала у Бајројту, 1967, а уметничкој јавности је доступан ЦД са снимком Електре, из децембра 1972. године из Баварске државне опере.
Име Данице Мастиловић је значајно и велико. Нека овај текст буде почетни импулс за истраживања и могуће скупове и расветљавање уметничких домета рођене Неготинке, из сазвежђа наших великана који су својим делима задужили Неготин и Србију.
Даница је била прослављена уметница и велико име у музици. За нас је то нарочито важно јер потиче из Неготина, града Стевана Мокрањца.
Општина Неготин | Министарство културе и информисања | Мокрањчеви дани